بیان مسأله: ساختار بهزیستی روانشناختی در مرکز توجه شاخهای از روانشناسی به نام روانشناسی مثبت قرار گرفته است و به نظر اسنایدر و لوپز (2002) ترکیبی از شادی و یافتن معنا در زندگی است. در این پژوهش با توجه به اهمیت موضوع رابطه نظمجویی شناختی هیجانی و اعتقادات دینی به همراه متغیر میانجی سن با بهزیستی روانشناختی مورد بررسی قرار میگیرد. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی و از نوع همبستگی است. آزمونهای نظمجویی شناخی هیجانی، اعتقادات دینی و بهزیستی روانشناختی بر روی نمونهای به حجم 245 نفر اجرا شدند. برای بررسی اعتبار آزمونها از روش آلفای کرونباخ و برای سنجش مدل پیشنهادی و هچنین فرضیههای پژوهش، از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: نتایج به دست آمده نشان میدهد هر سه آزمون از اعتبار مناسبی برای انجام کارهای پژوهشی برخوردارند. همچنین مطابق با نتایج مندرج در جدول شماره 1، شاخصهای 97/0= GFI، 96/0CFI= و 04/0 RMSEA= و همچنین دیگر شاخصها حاکی از برازندگی مناسب مدل است. نتایج حاصل از مدل بهینه به دست آمده نشان داد که اعتقادات دینی و نظم جویی هیجانی شناختی سازگار نقش مثبتی در بهزیستی روانشناختی و نظم جویی هیجانی شناختی ناسازگار نقش منفی بر بهزیستی روانشناختی دارند. بحث و تفسیر: افرادی که از اعتقادات دینی و نظم جویی شناختی هیجانی سازگار بالاتری برخوردارند، سازگاری بهتری با موقعیتهای زندگی داشته و بالطبع بهزیستی روانشناختی آنها بیشتر خواهد شد. در ادامه پیشنهاداتی جهت ارتقای وضعیت بهزیستی روانی ارایه شد.
امین پور, حسن, & استوار, شهلا. (1396). نقش اعتقادات دینی و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی با میانجیگری سن در بهزیستی روانشناختی. فصلنامه روانشناسی ارزش های اسلامی, 1(2), 11-22.
MLA
حسن امین پور; شهلا استوار. "نقش اعتقادات دینی و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی با میانجیگری سن در بهزیستی روانشناختی". فصلنامه روانشناسی ارزش های اسلامی, 1, 2, 1396, 11-22.
HARVARD
امین پور, حسن, استوار, شهلا. (1396). 'نقش اعتقادات دینی و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی با میانجیگری سن در بهزیستی روانشناختی', فصلنامه روانشناسی ارزش های اسلامی, 1(2), pp. 11-22.
VANCOUVER
امین پور, حسن, استوار, شهلا. نقش اعتقادات دینی و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی با میانجیگری سن در بهزیستی روانشناختی. فصلنامه روانشناسی ارزش های اسلامی, 1396; 1(2): 11-22.